Saturday 14 November 2015

Ikan percik bonda



Bismillah.

Pertama kali nya nak share resepi
Kemudahan untuk saya kemudian hari

Dan boleh juga untuk tatapan semua .

Bahan-bahan nya ...

Ikan selar =4 ekor
Garam
Kunyit secukup rasa.
*Lada kering 6 biji
*Bawang Merah 3_6 ulas
*Bawang putih 1 biji
*Halia 1 inci
Santan rm1
Asam gelugur
Gula
Serai 2 batang

Ikan dikelar
Sapukan garam dan kuyit.
Biarkan seketika.


Blend semua bahan bertanda * .
Masukkan Santan dalam periuk
Masukkan bahan yang diblend tadi.
Masak atas api perlahan. 
Kacau sehingga masak.
Masukkan garam Asam gelugur ,gula dan serai .
Kacau lagi sehingga masak...

Sementara itu bakar ikan .
Agak² ikan masak .
Sapukan kuah yang dimasak tadi KEATAS ikan yang dibakar. 

Dan hidang untuk dimakan.


Selamat mencuba
Maaf pertama Kali nya share resepi
Hehehe
Mungkin ayat pusing²/
Inshaallah
Dapat dibaiki lain hari.   

#lupa.
Ikan saya cucuk dengan lidi supaya senang masa bakar!
Saya orang kampung suka bakar guna arang.
Rasa kelaianan. 


No comments:

Post a Comment

Rindu...

Sesekali terhidu bau seaakan aku rindu dengan bau itu ... Aku cuba untuk dekati namun ia hilang.. Bau itu ialah bau badan arwah mek (ibu) ak...